DR-samarbejde bliver en nøgle til fremtidens tv-distribution

Den ny public service-kontrakt mellem kulturministeren og DR kan komme til et spille en vigtig rolle i udviklingen af fremtidens marked for dansk tv-indhold. En betydelig del af DRs tv-indhold vil i de kommende år udelukkende blive produceret til streamingtjenesten DRTV, og det er nu op til DR at udvikle det, der i kontrakten omtales som en ’sund model for distribution’, i samarbejde med rettighedshaverne og tv-distributørerne.

”Det er en utrolig spændende, men ikke nødvendigvis nem opgave, som vi ser frem til at medvirke til at løse. De rammer, vi i dag opererer med, stammer i stor udstrækning fra en tid, hvor flow-tv var det eneste, man kendte, og de er på mange punkter forældede. Reelt er opgaven at finde en bæredygtig model for dansk tv-indhold i konkurrence med de internationale streamingtjenster,” siger formanden for Danske Mediedistributører, adm. direktør Jørgen Stensgaard, Waoo.

DRTV bliver indgangen til DR
Som konsekvens af nedskæringerne i DRs budgetter og public service kontrakten skal DR senest i 2020 nedlægge tre af de nuværende seks flowkanaler, DR3, DR Ultra, og DR K. Til gengæld sker der en markant oprustning på DRTV, som ifølge DR vil komme til at rangere på linje med hovedkanalen DR1:

’DRTV vil således sammen med DR1 være hovedindgangene til DR’s TV-tilbud, og DR3 og DR Ultra vil fra 2020 være rene digitale universer. Under navnet DR2+ bliver der desuden udviklet digitalt samfunds- og kulturstof til DRTV,’ hedder det fra DR.

Med DRs planer er der kommet fokus på en længerevarende diskussion om behovet for en modernisering af rettighedssystemet på tv-markedet. Som det er i dag, betaler distributørerne en retransmissionsafgift for at distribuere DRs flow-kanaler, samtidig med, at de betaler særskilt afgift for at tilbyde tv-kunderne streamingfunktioner som f.eks. start-forfra eller tv-arkiv, hvor tidligere udsendelser er tilgængelig on demand i kortere eller længere tid.

Rettighedsbetalingen er imidlertid forskellig afhængig af, om tv-seeren vælger at hente indholdet fra DRTV eller hos en streamingtjeneste fra en tv-distributør. Og der kan yderligere være forskel i rettighedsbetalingen, hvis der er tale om dansk indhold, der streames via f.eks. Apple TV.

”Det hjemlige system har helt klart sin styrke. Det var i kraft af det, at vi herhjemme var blandt de første i Europa til at indføre nye attraktive digitale tv-tjenester. Men systemet har også skævheder, og det skal vi have set på, hvis vi skal bevare et stabilt økosystem for dansk tv-indhold,” siger Jørgen Stensgaard.

Værdi i hele kæden
På en konference på Christiansborg i forrige uge arrangeret af Copydan var samarbejdet mellem DR og rettighedshavere og distributører et dominerende tema. DRs generaldirektør Marie Rørbye Rønn betegnede kravene i public service kontrakten mellem kulturministeren og DR som en opgave, der lægger op til samarbejde på mange nye områder.

”Det er en udviklingsopgave, hvor vi skal bringe kultur- og samfundsstoffet ind i streamingverdenen, og det er en opgave, som vi rigtigt gerne tager på os,” sagde hun.

YouSees mediedirektør Christian Morgan finder signalerne fra DR positive.

”Tv-markedet bevæger sig i retning af, at kunderne i større udstrækning efterspørger både flow-tv og on demand indhold, så det er helt klart positivt, at vi fremover skal se flow og on demand som en samlet pakke fra DR. Men det handler ikke kun om at sørge for, at DR kommer ud til på alle platforme Vi har behov for at modernisere systemet, så det sikrer hele værdikæden,” siger han.

Adm. direktør Ulf Lund, Boxer, mener, at kontrakten rummer flere positive elementer, og han hæfter sig særligt ved det tættere samarbejde mellem DR og de øvrige aktører på tv-markedet.

“DR spiller en utrolig vigtig opgave i forhold til at sikre en dansksproget modvægt til den udfordring, som vi står over for fra primært amerikanske underholdningsgiganter, og det er positivt, at DR nu klart og utvetydigt forpligter sig til at agere lokomotiv for den samlede danske indholdsbranche. Ordet ‘samarbejde’ er faktisk brugt hele otte gange i public service kontrakten, og vi glæder vi os til at tale åbent med DR om, hvordan vi får det ført ud i livet,” siger Ulf Lund.

CEO for Nordic Entertainment Group, Danmark, Kim Poder, lægger vægt på kravene om, at DR skal stille egenproduktioner, som DR ikke selv anvender, til rådighed for andre aktører på markedsvilkår. Særligt DRs børneunivers mener han kan være interessant for private aktører som NENT.

”Vi respekterer selvfølgelig, at vi ikke bare kan plukke de enkelte programmer titel for titel, men det er vil heller ikke være rimeligt, at man skal købe det hele,” siger han.

Den ny public kontrakt har ifølge kulturminister Mette Bock (LA) til formål at skabe et mere fokuseret DR og den vil ifølge ministeren ’cementere DRs rolle som kulturinstitution’.

”DR skal adressere den øgede digitalisering og danskernes forandrede medievaner ved distributionen af DR’s indhold – og samtidig vil samarbejdsrelationerne med både private aktører og kulturlivet blive styrket,” siger Mette Bock.

Public service kontrakten kan hentes her.