Den bliver kaldt Europas største messe for forbrugerelektronik, men måske ville det være mere dækkende at omtale den som et af de vigtigste indblik i morgendagens livsstil. I år ventes mere end en kvart million besøgende, når IFA-messen på fredag 1. september slår dørene op i Berlin.

”Der er ingen tvivl om, at IFA er den vigtigste begivenhed inden for forbrugerelektronik i Europa. Det er her, vi får præsenteret det nyeste og mest avancerede inden for et af de produktområder, som har størst betydning for, hvordan vi tilrettelægger vores dagligdag og livsstil,” siger direktør Laila Kelp Rasmussen, Branchen ForbrugerElektronik

Selv om den officielle titel, Internationale Funkausstellung, mere end antyder et fokus på radioapparater, har messen for længst bredt sig til alle former for elektronik i hjemmet. Her er det nyeste inden for hårtørrere og barbermaskiner over vaskemaskiner og køleskabe til forstærkere, fladskærme, smartphones og wearables.

”Forbrugerelektronik har altid været et vigtigt element i de flestes hjem. Med smartphones og wearables er det for mange også blevet en vigtig del af det personlige udtryk uden for hjemmet,” siger Laila

IFA konkurrerer med CES – Consumer Electronics Show – i Las Vegas om at være den mest indflydelsesrige elektronikmesse i den vestlige verden. Men de to begivenheder kan ikke helt sammenlignes.

”Hvor man på CES i Las Vegas ofte får præsenteret udviklingstrends og produkter rettet mod det globale marked, er det, vi ser på IFA, tættere på forbrugerne og ikke mindst produkter, vi vil se i Europa og Skandinavien. Vi er helt der fremme, hvor de nyeste teknologier og løsninger er integreret i de produkter, som om få måneder kan blive del af vores hverdag,” sige Laila Kelp Rasmussen.

En af de danskere, der deltager som udstiller på messen, er key account manager fra Gibson Innovations, Søren Lund. Han forventer, at IFA bl.a. vil byde på en række markante nyheder inden for trådløse lydanlæg, f.eks. headsets og bærbare højttalere.

”Vi kommer til at se nye specifikationer på bluetooth højttalere, som gør dem mere brugervenlige, f.eks. op til 30 meters rækkevidde og super hurtig opladning. Vi vil selv bl.a. præsentere trådløse højttalere bygget til mere ekstremt brug, f.eks. vand- og støvtætte,” siger Søren Lund.

 

 

Hvad kan vi forvente af IFA 2017?

Ifølge Laila Kelp Rasmussen er der særligt tre områder, det er værd at holde øje med på årets IFA-messe.

  • Wearables
    De små, bærbare enheder, der kan kobles sammen med en smartphone eller ligefrem selv gå på nettet, bliver et af de helt store produktområder, mener Laila Kelp Rasmussen. Særligt de smarte ure er i fremvækst. ”Det er simpelthen smart og praktisk, at dit ur også kan give dig besked om aftaler og nye sms’er eller email. Alle elektronikproducenter har wearables på programmet, og mange urproducenter går også i den retning med ure med smarte funktioner. Men dertil kommer en lang række andre enheder, f.eks. fitness trackere eller enheder, der konstant måler f.eks. hjerterytme og puls. Sundhed er et område, der kommer til at blive rigtigt stort i de kommende år, og vi kommer til at se en række meget interessante produktnyheder på IFA.”
  • Smarthome
    Vi har før hørt om køleskabe, der selv bestiller mælk i supermarkedet, og om enheder som automatisk styrer lys og lyd i hjemmet. For mange kan det virke lidt fjernt fra en dansk hverdag med Netto lige om hjørnet og termostater på radiatorerne, men udviklingen er først lige begyndt. ”Connected home har været et stort tema i mange år, og det vil helt sikkert fortsætte. Rumovervågning, temperatur- og lysstyring, tyverisikring osv. bliver koblet sammen, og dertil kommer stemmestyrede enheder, hvor bl.a. Amazon, Google og Apple konkurrerer om forbrugernes interesse. Hele området vil udvikle sig markant i de kommende år, og vil få stor betydning i vores hverdag.”
  • Fladskærme
    Fladskærme er et af de produktområder, der traditionelt afføder flest nyheder fra de store elektronikmesser. IFA 2017 bliver næppe nogen undtagelse, men ifølge Laila Kelp Rasmussen, vil fokus være mere på kvalitet, billedopløsning og integration og ikke så meget på størrelse. ”Jeg tror ikke, fladskærmene kommer til at vokse så meget mere, men vi kommer til at se stadigt bedre billedkvalitet og billedopløsning og meget tyndere skærme, og så selvfølgelig fortsat stærkere integration med nettet og husstandens egne enheder. Vi ser i disse år, at det traditionelle tv-forbrug i stor udstrækning flytter til andre og mindre enheder, men den store fladskærm med superb billedkvalitet vil fortsat have en fremtrædende rolle hos de fleste familier. Fladskærmen får også en rolle som den enhed, som du bruger til at indstille og kontrollere hjemmets funktioner. Det er nu engang nemt at sidde i sofaen og få overblikket.”