CES17: Millimetertynde fladskærme og 19.999 andre nyheder

Med sine blot 2,57 mm er LGs nyeste fladskærme ikke meget tykkere end et lidt kraftigt tapet, og det er lige netop, hvad det er: LG Wallpaper OLED TV.

Den millimetertynde topmodel fra den koreanske skærmproducent løb med en pæn del af opmærksomheden – og vandt prisen som bedste produktnyhed – på årets CES-messe i Las Vegas, der fandt sted første uge af januar. De ca. 180.000 besøgende havde ifølge arrangørerne omkring 20.000 produktnyheder at kigge på, men traditionen tro var der stor interesse for de nyeste landvindinger inden for tv-elektronik.

I de to nye W-modeller (W for Wallpaper) har LG flyttet HDMI-indgange, tunere, forstærkere osv. ned i en soundbar, så fladskærmen alene indeholder selve OLED displayet og den beskyttende glasfront. Resultatet er en så tynd og let skærm, at den kun kan monteres på en væg med magneter. Videosignalet leveres gennem et tyndt, fladt kabel, som om nødvendigt kan klæbes på og males i samme farve som væggen.

Sony lancerer OLED-tv

LG producerer også skærme til bl.a. Panasonic og Sony. Førstnævnte benyttede CES til at lancere et nyt 65” OLED tv, som ventes på det europæiske marked til juni. Sony, der så sent som på IFA i Berlin i september afviste planer om OLED-tv, overraskede med at fortælle, at man nu følger trop med to nye OLED-tv på hhv. 55 og 65 tommer.

Og Sony supplerede med en gedigen nyskabelse i form af højttalere indbygget i skærmen. Hvor andre producenter flytter højttalere ud i f.eks. en soundbar, har Sony udviklet en løsning, hvor skærmens frontglas fungerer som mellemtone og diskanthøjttaler, mens subwooferen er indbygget i standeren.

Samsung med QLED

Samsung, der er verdens næststørste skærmproducent efter kinesiske Hisense (ikke på det danske marked), satser på sin egen LCD-teknologi, quantom dot – eller i den nyeste version kaldet QLED.

Ligesom LG har Samsung slanket nogle af sine modeller, så fladskærmen så at sige nu kun er skærm, mens tunere, indgange osv. er placeret i en anden enhed, og de to dele forbundet med et yderst diskret kabel.

Nordisk produktchef, Magnus Nilsson, forklarede på CES, at Samsungs produktstrategi følger tre spor, billedkvalitet, funktionalitet og stil.

I forhold til billedkvaliteten har Samsung har udviklet en ny metallegering, som giver både giver mere lys og bedre farvestyring. Udfordringen med fladskærme har traditionelt været, at farverne har det med at blive blege, når man skruer op for lysstyrken, hvis f.eks. man ser tv i et rum med stærkt lysindfald fra vinduerne. Med den nye legering skal Samsung være i stand til at levere fuld farvekontrast selv ved højeste lysstyrke.

Med den nye generation tv følger også en app-baseret fjernbetjening, som giver fuldt overblik over valgmulighederne på fladskærmen, uanset om kilden er traditionelle flowkanaler eller film og serier på on demand-tjenester. Man kan altså bladre indholdet igennem på sin smartphone uden at forstyrre signalet på selve fladskærmen.

Fokus på design og stil indebærer bl.a., at modellen leveres med et blot to mm tykt transparent kabel, som forsyner skærmen med strøm og videosignaler fra boksen. Med et nydesignet vægbeslag, kan topmodellen, Q9, monteres direkte op mod væggen.

Og de 19.999 andre dimser…

CTA, der arrangerer CES, forventede omkring 180.000 besøgende, hvoraf ca. 7.500 mediefolk, til den fire dage lange messe, som er årets største enkeltstående begivenhed i Las Vegas. Her er nogle få af de omtrent 20.000 produktnyheder, der var at se i år. (Alle foto: BFE)